30 April 2013

PILIHLAH PASANGAN ANDA


Dalam kehidupan kita harus membuat pilihan,, sama ada memilih untuk menjadi lebih baik atau sebaliknya. Sama juga dengan persahabatan, kita digalakan untuk memilih sahabat yang baik agar mengajar kita menjadi insan yang baik, atau memilih sahabat yang sebaliknya yang membawa kita ke jalan yang sebaliknya..

TETAPI Kalau dalam berpasangan pulak? Apa pilihan anda?

Adakah kita hanya memilih mencintai lelaki sehebat dia atau mencintai perempuan secantik dia, tetapi adakah kita bahagia?. Ingat kita harus tawakal dalam membuat pilihan. Jangan sampai kita membutakan mata hati, ibarat “Cinta Itu Buta, Butakanlah mataku”(lirik Lagu). Kita harus bijak, dan matang dalam membuat pilihan.

KITA DIBERI DUA PILIHAN, SAMADA :

Memilih untuk Menerima

Menerimalah dengan hati yang terbuka siapa yang dipilihkan Allah untuk dijadikan pasangan kita, Terimalah kekurangan padanya sebagai pelengkap kepada kelebihan kita dan melengkapkan kekurangan kita dengan kelebihannya.

Kita dikurniakan dengan sifat kelembutan bukan batu keras dan sukar berubah. Berilah kesempatan kepada diri kita bagi memberi peluang kepada orang lain untuk menyesuaikan diri dan menerima  kita seadanya. Jangan cepat bosan atau cepat menilai bahawa proses itu gagal. Tetapi cubalah berfikir tenang bahawa proses ini memerlukan kesabaran.

Memilih Untuk Menolak

Walaupon kita ada kuasa untuk menolak, Maka tolaklah dengan sopan, lembut dan tak kasar. Berilah alasan yang lebih  mudah diterima oleh akal sihat dan jujur. Lebih baik menolak, daripada kita dianggap main-main. 

29 April 2013

JOM LUPAKAN SI DIA !

Minggu lepas fara berkongsi tips untuk kembali tenang setelah kecewa.heheheeee macam mana dengan anda? Sudah tenang ka?..

so hari ni fara nak kongsi sedikit untuk melumakan si dia.

macam-macam ungkapan yang kita sanjung. “lautan api sanggup kurenangi”, “sebahagian diriku adalah dia”, “engkaulan cinta pertama dan terakhirku”,

Tetapi bila putus, “jahanam”, “jantan tak guna”, segalanya kita caci.. Astafirullah.

Cuba kita hilangkan wajahnya daripada hidup kita. Kosongkan minda dan hati kita daripada si dia yang pernah hadir dalam hidup kita. Anggaplah dia tidak pernah wujud dalam diri kita.. (boleh ka?)

Boleh kalau kita nak, cubalah sedaya upaya. Fara pernah cuba, memang susah tetapi mudah bila kawan-kawan selalu sokong kita dan pandulah Tips yang fara bagi sebelum ni. insyaallah boleh.

Hati kita ibarat kaca, bila dah tergores alahai susahnya nak hilangnya. Tetapi perkataan SUSAH tu yang akan membuat kita sukar untuk melupakannya. (ibarat Malaysia, Yakin Boleh Pasti Boleh) hehehee.

Susah bukan bermakna tidak boleh or sukar, tetapi kita perlu lebih banyak waktu, banyak usaha, banyak tenaga, dan banyak amalan untuk melupakannya. Biarlah air mata mengalir, ibarat mengalir kenangan bersama dia, janji kita boleh memberi ruang untuk hati kita lebih bebas.

Tidak perlu lagi kenangan masa dengan si dia dahulu, tak kira lah sesingkat mana or lama mana kita kenali dia. Hapus dan buang jauh – jauh (campak ja dalam laun, biar ikan makan). Kembalilah kita kepada Allah, kembali kita kepada tujuan awal, manjadi hamba Allah yang bersyukur dengan nikmatnya. (fara pernah rasa jatuh hati dengan seseorang dalam tempoh yang singkat, tetapi sesingkat itu juga dia jauhkan diri dari fara, mungkin kami tidak serasi dan ada orang lain yang lebih serasi dengannya, memang agak sukar, tetapi Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita,).

Yakinlah kepada Allah, mohonlah diberi petunjuk dan semangat serta kemampuan untuk melupakan si dia. Penuhilah hati dengan cinta pada Allah, maka cinta kepada Allah lebih manis daripada cinta kepada manusia (si dia).

Mungkin pada mulanya sukar untuk kita melaksanakannya. Namun ia akan hilang jua nanti. Melupakan dia yang pernah hadir dalam hati, perlu perjuangan hati, perlu kekuatan tenaga dan konsentrasi

Boleh ke tidak? 


26 April 2013

ANDA PERNAH KECEWA?


Salam semua sahabat ku….,

Alhamdulilah… fara diberi peluang sekali lagi untuk memberi serba sedikit pengalaman dan nasihat untuk dikongsikan bersama kawan-kawan… J

Bukan apa fara pon tak banyak masa,, bila diberi peluang, teringin juga fara berkongsi sedikit cara untuk kembali semula selepas kecewa.. Insyaallah, dengan beberapa nasihat ini dapat memberi membantu kita juga.


1. Membaca Surah Yassin
Mungkin salah satu sebab kenapa kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Kita makin lama makin lupa pada Al-Quran, fara pon kadang-kadang terbabas jugak. Kalau fara bulan puasa ja selalu baca tu pon tak habis. So, marilah kita kembali mengamalkan amalan ini. Insyaallah kita akan lebih tenang. Berdasarkan pengalaman fara, lepas fara rasa macam tak tenang, kecewa, sedih suruh yasin lah banyak menemani fara,, so sekarang fara rasa lebih tenang dan boleh menerima apa yang berlaku. J

2. Solat Sunat Tahajjud

Banyak kelebihan solat sunat Tahajjudni,, salah satu adalah untuk menenangkan dan menguatkan jiwa kita dalam menghadapi dugaan. Selepas solat berdoalah apa sahaja. Asalkan pemintaan kita tu yang baik-baik lah.. jangan mintak bukan-bukan pulak… no~~no~~no~~

3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir
Berzikirlah, Insyaallah dapat memberi terapi pada jiwa kita.. Fara pernah cuba, masa fara sedih, sakit hati, taktenteram, farah banyakan bezikir, Alhamdulilah semua jadi tenang dan gembira pulak tu… sampai sekarang fara masih lagi amalkan walaupon tengah bekerja,,, sambil-sambil buat kerja tu mulut bezikir.. pastikan zikir bukan sahaja di mulut sahaja tapi dari hati.

~ La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
~ Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

4. Elakkan Mendengar Lagu Bertema Kekecewaan
Yang ini mesti semua orang buat,, bila sedih ja dengar lagu jiwang-jiwang, tak dinafikan lagi fara pon dengar jugak, kadang-kadang teringin ja pos dalam fb bagi semua tau fara sedih… he~he~he!.. so, Elakkan mendengar lagu-lagu yang mengecewakan ni ya. KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menambah kecewa di hati, ingat tu. Ibarat luka sedikit ditoreh lagi..

5. Sentiasalah mengingati Allah

Ingat Ini yang paling penting sekali tau. Kita kena yakin dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan sentiasa bersama kita walaupun senang atau susah. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik bagi kita. He loves you no matter what J

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” (QS Ar Ra’d : 28)
“Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” (QS.At -Taubah : 40)

Mungkin ini saja nasihat yang dapat fara kongsikan bersama-sama kawan fara. Ini mungkin pengelaman yang fara lakukan untuk kurangkan rasa tidak tenteram dan bangkit semula dari bersedih hati. Jika u all juga ada pengalaman or cara untuk mengatasi masalah ini bolehlah berkongsi dengan fara pada ruangan komen dibawah.

Tunggu tips seterusnya dari fara… C.U






23 April 2013

Wanita Paling Bahagia Di Dunia...

kalau boleh aku ingin menjadi wanita yang paling bahagia di dunia,, tetapi di akhirat juga... kerana kebahagian yang sukar dicari....

so sapa yang nak ikut fara jadi wanita yang bahagia?...

jom kita selami salah satu petikan yang terdapat dalam buku “Menjadi Wanita Paling Bahagia di Dunia” – DR. Aidh al-Qarni

******************************************************************

JIKA kamu ingin menjadiwanita yang bahagia kamu harus katakan YA untuk :

~~* Senyummu yang cantik, yang mengirimkan cinta, dan mengutus kasih sayang bagi orang lain.

~~* Kata-katamu yang baik, yang membina persahabatan dan menghapuskan rasa benci.

~~* Sedekahmu yang dikabulkan, yang membahagiakan orang-orang miskin, menyenangkan orang-orang fakir, dan mengenyangkan orang-orang lapar.

~~* Kesediaanmu duduk bersama Al-Qur’an seraya membaca, merenungi, dan mengamalkannya, sambil bertaubat dan beristighfar.

~~* Kesediaanmu berzikir, beristighfar, tenggelam dalam doa, dan sentiasa memperbaiki taubatmu.

~~* Usahamu dalam mendidik anak-anakmu dengan agama, sunnah, dan nasihat yang bermanfaat bagi mereka.

~~* Rasa malumu dan hijab (penutup aurat) yang diperintahkan Allah, kerana hanya itulah cara untuk menjaga dan memelihara dirimu.

~~* Pergaulanmu dengan wanita-wanita yang baik dan takut kepada Allah, mencintai agama dan menghormati nilai-nilainya.

~~* Baktimu terhadap ibu bapa, silaturahim pada saudaramu, menghormati tetangga, dan berlemah lembut terhadap anak-anak yatim.

~~* Membaca sesuatu yang bermanfaat dengan menelaah buku yang menarik dan berfaedah, buku yang menyenangkan dan memberi ilmu.

******************************************************************

TETAPI kita harus kata TIDAK bagi :

~~* Perbuatan yang dapat mensia-siakan umurmu, seperti senang membalas dendam dan berselisih dengan perkara yang tidak ada kebaikan di dalamnya.

~~* Sikap yang lebih mengutamakan harta benda dan mengumpulkannya, kurang arif untuk menjaga kesihatanmu, kebahagiaanmu, dan waktu istirehatmu.

~~* Perangai yang suka mencari kesalahan orang lain, mengganjing aib orang lain (ghibah) dan melupakan aib diri sendiri.

~~* Perangai yang suka mabuk kepayang dengan kesenangan hawa nafsu, menuruti segala tuntutan dan keinginannya.

~~* Sikap yang selalu menghabiskan waktu dengan melepak, dan memboroskan waktu berjam-jam untuk bergurau dan bermain.

~~* Perilaku acuh terhadap kebersihan dan keharuman tubuh, serta masa bodoh dengan tempat tinggal dan ketertiban kejiranan

~~* Setiap minuman yang haram, rokok, dan segala sesuatu yang kotor dan najis.

~~* Sikap yang selalu mengigat-ingatkan kembali musibah yang telah lalu, bencana yang telah terjadi, atau kesalahan yang terlanjur dilakukan.

~~* Perangai yang melupakan akhirat, yang lalai membekali dirinya dengan amal soleh , dan yang lengah dari peringatan tentang kedahsyatannya.

~~* Perangai membuang-buang harta benda dalam perkara-perkara yang haram, berlaku boros dalam perkara-perkara yang mubah, dan perilaku yang dapat memangkas perkara-perkara ketaatan.

Marilah kita sama-sama menghayati, Yang baik kita jadikan amalan, Yang buruk kita jadikan sempadan(pedoman).... :-)

DIA DATANG LAGI......

salam semua....

mesti semua nak tau kan,,, sapa yang datang?....

sapa lagi kalau bukan gastrik fara ni... tiap-tiap tahun mesti kena gastrik.... 

masa bulan 2 yang lepas fara dah diserang oleh gastrik (hehehe mcm gastrik tu binatang berbahaya lah sangat).. bayangkan pukul 5 pg abah and mak fara kena bawak ambik ubat.. mana ada klinik buka time tu,,, nak p' hospital abah kata lambat,, last-last p' ja PMC(Putra Medical Canter)... kena cucuk sejarum,,, balik rumah lali sampai petang.... nak makan pon tak lalu...

tiba-tiba hari kena lagi,,, alahai... sakitnya... time ni mulalah nak balik kampung (anak manja katakan)... 
mula-mula tu fara rasa tak lalu makan,, lepas tu asyik sakit perot ja (cirit birit=keracunan makanan kot).. tapi takpa lah sebab tak rasa sakit sangat time tu... fara macam biasa lah p' kerja... elok petang ja fara dah mula rasa macam lain ja ni..... elok malam lepas makan,, fara muntah-muntah (i tak pregnent ok).. and mula lah rasa senak ulu hati ni,,, kebetulan ubat yang hari tu ada lagi,,, cepat-cepat fara telan and terus tdo.... 


Alhamdulilah pagi dia dah kurang rasa senak tu,,, boleh lah fara sediakan sarapan cucur bawang... almaklumlah nak makan tak lalu,,, so kena lah sediakan makan ikut selera sndiri hari ni.... :)



fara nak nasihatkan kepada pembaca semua... makan jangan tinggal,,, nak diet boleh tetapi ikut sekala pemakanan... makanan pedas-pedas, berminyak, terlalu manis sila kurangkan...... 

Jagalah Kesihatan Anda.. :-)




21 April 2013

Perkembangan Yang Positif

Salam and hieeee semua,,,

hari ni fara ada satu berita gembira,,, nak tau apa?.. meh fara kabo...

baru-baru ni fara ada citer pasai pak menakan fara yang sakit akibat kemalangan, ada ingat tak?
alah yang bertajuk tajuk Alhamdulilah tu... 
takpa... kalau tak ingat baca balik... 

Alhamdulilah,, hari ni fara dapat lagi satu berita gembira,,, paktam fara dah boleh bercakap... emmmm 
rasa macam tak percaya ja,,, ini lah kuasa tuhan... apa pon boleh jadi asalkan kita tidak lupakan pencipta kita.. :-)

fara pon baru ja dapat tahu berita ni,, ye lah fara kan seminggu sekali ja balik kampung,, maklumlah kerja nak balik hari-hari tak boleh jauh,,, 

nak dijadikan citer, pagi tadi makteh fara datang rumah,, dia ada citer pasai dia baru bercakap dengan paktam,,, mula-mula fara tak percaya,,, tapi masa kami minum petang, tiba-tiba maktam call nak cakap dengan maktok,, pekara biasa lah tu,, tetapi yang tak biasa tu bila dengar maktok sembang sebut nama paktam... rasa confusepon ada,, bila fara sendiri yang bercakap dengan paktam baru fara percaya,,, 

taksangka kan... akhirnya paktam boleh bercakap... ini perkembangan yang positif ni...

Marilah kita sama-sama doakan dia moga cepat semboh... :-)

20 April 2013

AKU HANYA R&R


kenapa aku perlu ada jiwa.. kenapa aku perlu ada perasaan....

aku rasa aku kena mandi bunga lah,,, kenapa susah sanga aku nk dapat seseorang yang menyayangi aku...
kenapa mudah dia lepaskan aku,,,,

hati ni sakit, hati ni pedih, hati ni sedih, dan sayu...

YaAllah kau berikan lah aku kekuatan, untuk melepaskannya kepada org yang disayanginya..
mungkin aku tak layak berdamping denganya, mungkin aku tak layak memilikinya, mungkin aku tak serasi baginya...

YaAllah berikanlah aku ketenangan, untuk aku melepaskan nya pergi, walaupun berat untuk ku melepaskannya...

namun aku bersyukur kerana aku diberi peluang menumpang kasihsygnya walaupon hanya sekejap sahaja, aku tetap berasa syukur diatas pesinggahan itu...

YaAllah lupakanlah dia dari ingatanku, agar aku boleh tersenyum, agar aku ceria, agar aku bahagia walaupon aku sendirian tidak mampu menahan rindu terhadapnya....

hidup hanya sementara... mati tetap akan tiba,, aku rela bersendirian..

Amin......                                                                                                                                    

mnms

18 April 2013

KAMI BLOGGER UTAGHA

Assalamualaikum...

kepada semua pembaca farra,,, meh farra nak kongsi satu blog kepada semua pembaca and pemilik blog se sekitar utara,, ini bagi mengeratkan hubungan kita di sekitar utara,, jom join "Kami Blogger Utara". 



maklumlah, farra pon dari utara,, orang PENDANG,, dari kecil sampai dah berkejaya pon masih sty di utara,,, UPSR,PMR,SPM sekolah di kedah, sambung belajar di POLIMAS jitra kedah, so sekarang pon bekerja di KISMEC, Sg. Petani Kedah..



anak jati kedah katakan.. :)





Kalau berminat nak join boleh ke blog Cik GKSB..



selamat mencuba,,,

16 April 2013

MURAH dan MUDAH

“Taknak lah bergaya-bergaya ni, mahal! aku mana mampu, kau tak apa lah dah bekerja, gaji banyak. Tak apalah nak bergaya pon. Aku kena berjimat”

Siapa kata fara bergaya guna duit banyak?. Tidak sama sekali !. Ramai orang beranggapan bergaya memerlukan wang yang banyak. Sebaliknya, ada cara untuk menghiasi diri dengan kadar yang paling sederhan, murah dan kreatif.



Hanya perlu :

1.Berbelanja ketika ada Sale !

waktu jualan murah merupakan waktu yang paling sesuai untuk membeli-belah. So time inilah kita seharusnya berbelanja mengikut kemahuan kerana ia cukup berbaloi dengan barang yang diperoleh. Ada sesetengah orang yang opses kepada jenama yang mahal, mereka akan membuat pembelian pada masa ini kerana barangan yang berjenama boleh didapati pada potongan harga yang banyak dan murah. Dengan cara ini, kita dapat mengawal perbelanjaan kita dengan bijak!

2. Pembelian Secara Online.

Zaman sekarang butik online bagaikan cendawan tumbuh di Malaysia. Mereka yang menjual barang secara online juga bijak meletakkan harga yang berpatutan dan mampu dimiliki oleh semua orang. So, apa kata kita membeli-belah secara online, kerana ia dapat membantu kita mengawal diri daripada berbelanja lebih. Selain itu, ia juga dapat menjimatkan masa dan memudahkan kita dalam perbelanjaan.

3. Flea Market? Uptown?

 Flea market, uptown atau pasar lambak sudah menjadi trend masyarakat kita hari ini. Konsep ini amat sesuai bagi mereka yang mencari pakaian atau aksesori pada harga yang murah dan sangat berpatutan. Kebanyakan pakaian dan aksesori yang dijual sentiasa menjanjikan kelainan dan amat sesuai bagi mereka yang mementingkan bajet dalam bergaya. Jadi kita kena bijak memilih tempat untuk berbelanja.

So… Buatlah pilihan yang BIJAK ketika berbelanja.

15 April 2013

Alhamdulilah..........

Alhamdulilah....

baru-baru ni fara hantar adik fara dekat matrik Changlon... maklumlah adik manja,, tiap2 minggu nak balik.(mengata adik, aku pon 2x5 gak).. yang jadi mangsa fara lah tiap2 minggu kena hantar...
tapi takpa lah,,, sekurang2nya fara tak sunyi dekat umah bila balik kampung,,,

kebetulan lepas hantar adik fara and fmly singgah la rumah maktam(mak saurdara), melihat keadaan mereka sekeluarga... Alhamdulilah paktam semakin semboh... harap2 bergitu lah,,,

lupa pulak nak kabo...

paktam fara kemalangan di Jitra dlm bulan Mac 2013.. kasihan bila tengok keadaan dia masa tu,,, macam dah takda harapan.... 2 kali operation, and sebulan tidak sedarkan diri,,, susah hati kami sekeluarga,,,

tapi umurnya masik panjang,, kuasa tuhan.. alhamdulilah akhirnya dia sedar jugak...

semasa fara melawat dia 13 April 2013 hari tu,,, fara tengok ada sedikit perkembangan. walaupon dia tak boleh cakap and tak boleh bergerak, tetapi dia boleh guna bahasa isyarat,,,

mula2 kami ingat dia dah tak kenal kami, alhamdulilah dia masih kenal,,, tetapi dia tak boleh cakap dan sebelah matanya tak dapat melihat.... lagipon dia masih dalam pengawasan sebab tempurung kepalanya masih tidak dipasang bagi memudahkan pemeriksaan nanti...

fara kagum satu ja dengan paktam, walaupon dia jadi macam tu,, dia masih tidak mengharapkan bantuan,,, ye la masa fara nak salam dia dia takmau salam dengan fara sebab dekat tangan fara ada duit,, dia takmau,, bila fara buang duit tu baru dia salam,,,

itulah tanda orang sanggup susah dari menyusah,,, tetapi fara and fmly rasa bertanggungjawab untuk membantu keluarga sendiri....

fara doakan agar paktam cepat sembuh dan kembali ceria seperti dulu,,, rindu nak melawak dengan mereka,,, maklumlah selalu kalau pergi sana mesti kena kutuk dengan paktam and maktam,, ni bila p ja takda sapa nak melawak,,, :(

marilah sama2 kita doakan keselamatan, kesejahteraan mereka... :)

6 April 2013

Lawatan KTM Motonational Jitra

Alahai,,, Letihnya hari ni,,,,

hari ni fara ada lawatan pelajar ke KTM Motonational dekat Jitra,,,
sepanjang perjalanan dari KISMEC nak ke Jitra kami boleh lihat pasukan tentera darat malaysia gah dengan kereta kebalnya merentasi jalan,,

kemana arah tujuan mereka fara tak tahu, tetapi boleh dikatakan mereka ini ada misi tertentu.. hehehehe bukan macam Jame Bond 007 tu ya...



tepat pukul 10.00 pagi kami sampai ke KTM Jitra, seperti yang ditetapkan. bagi fara masa itu penting. apa pon kena tepati masa. :)
Kilang KTM tu tak besar mana, tetapi best dan tidak serabut, teratur ja.

KTM Moto national Sdn. Bhd. baru sahaya dilancarkan pada Fabruari 2013 oleh Datuk Mukhriz Mahathir, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.



Tujuan penubuhan KTM di Jitra ini adalah bagi memenuhi permintaan pasaran di Asia Tenggara disamping meningkatkan kapasiti pengeluaran antara 20% - 30% bagi memenuhi permintaan domestik. Lepas ni lagi gamai rakyat Malaysia menggunakan motosikal berkuasa tinggi dari KTM.

KTM juga telah berjaya menjual kira-kira 1,000 unit motosikal di pasaran dan penerimaan untuk jenama KTM amat menggalakan. sehubungan itu sebanyak RM30 juta tepah dilaburkan dan lebih kurang 300 peluang pekerjaan disediakan sejak KTM beroperasi.



Di KTM jitra mereka memasang model KTM 200 dan KTM 690 Duke. KTM juga meletakan sasarang untuk menjual 10,000 unit dalam tempoh setahun...

HEBAT kan.. moga-moga usaha mereka ini tercapai. lagi satu yang mengagumkan fara semua pekerja di KTM adalah bumiputra. so kalau ada yang berminat bolehlah cuba nasib untuk bekerja di sana.
apa pon memang fara berpuas hati lsepanjang lawatan itu dijalankan,, kami juga diberi peluang sendiri untuk mencuba kehebatan motosikal KTM 200.



~ ^_^ ~ menarik... 


3 April 2013

Kasihan Aku....

YaAllah,,,, mengantoknya rasa hari ni..... nak chet dengan Simsimi pon susah line tingtong, nak makan coklat habis,,, nak main game lambat, nak fb lagi la "boring"... 

so macam mana?.... 

ooo ya baru ingat,,, kasihan student fara,, pagi tadi dia sesak nafas n sakit dada,,, time tu fara p makan tak bawa fon,, so nadirah(student paling nakal) ada msg fara bagi tau huda(student paling baik) ni sakit,,,, 

kasihan dia,,, fara lambat bagi respon,, lepas tengok msg tu terus naik kelas,,, tengok huda dah tercungap-cungap.. nasib baik tak pengsan,,, cepat-cepat fara bawak dia p Hospital,, nasib baik dekat.. pecut sat ja dah sampai... hehehehe...

Dokter kata dia mungkin ada masalah asma,, sebab tu susah untuk bernafas,, jantung dia ok ja,,, mungkin dia tak sarapan kot,, bila perot kosong dia boleh menyebab kan angin,, bila angin dia akan menyebabkan sukar untuk bernafas, kerana angin itu akan menyebabkan ruang pernafasan tersumbat....

Perhhhhhhh boleh mengalahkan dokter,... ada tanjak tak fara nak jadi dokter?.. 

so beringatlah sarapan pagi ni penting untuk otak,, ini kerana otak memerlukan 25% tenaga, so otak adalah orgen paling banyak gunakan ternaga,,, kalau kita tidak ambik sarapan, ini akan menyebabkan paras gula dalam badan akan menurun dan mengurangkan belakan nutrisi pada otak,,, bila nutrisi kurang, akan menyebabkan sel-sel otak akan mati dan otak akan menjadi lemah,,, tapi kena ingat, makan berlebihan akan pon tak boleh jugak... so berpada lah,,,

ehhhhhh kenapa masuk bab otak pulak ni,,, isssss,, yang penting student fara selamat dan dia boleh balik rumah kerana dapat MC,,, moga-moga dia cepatlah sembuh... amin....