30 November 2012

Perkahwinan

Topic kita hari ni perkahwinan….

Kahwin ni wajib bagi umat islam yang telah cukup syarat,,, kalau nak maklumat lanjut kenalah Tanya ustaz, ana tak berapa arif bab ini,, almaklumlah ana pon belum kahwin,, hehehe anta dah kawen?. Kalau sudah alhamdulilah.,

Bila tiba ja musim kawen ramai yang nk cuti,, ehhhh silap, bila ja tiba musim cuti sekolah, ramai yang nak kawen.. time tu ja yang sesuai pon,,

Kepada kaki business, boleh buat duit time tu,, macam photography, kedai pengantin, tukang jahit, catering, kedai kad, hotel, dewan, n yang sekutu dengannya, termasuk fani.. Job 4time katakana.

Sebut ja bab kawen, fani naik rimas. Kawan2 pakat dah kawin, tinggai fani ja yang terkontang kanting,, orang kampung, mak abah, kawan2 seboh dok Tanya bila lagi ni, dah tua, nanti lambat jodoh, mandi bunga,,, macam2 lah,,,

Yang fani tau, jodoh ditangan tuhan,, tuhan lebih berhak menentukan bila, siapa n dimana jodoh kita,, so tunggu lah, heeeeeee…

Opsss telari tajuk pulak,, hari ni fani nak citer pasai kak wani ni, dia dah kawen,,,, dia yang menjada job 4time fani,,,

Nak tau apa?.. google kebawah,, nanti tau lah..
ni lah job fani, photography… tapi ni bukak kak wani, tetapi adik dia, FATIN. 




ni baru kak wani, ni gambar lepas kawen,, bulan madu lah katakana.





ni salah seorang dari member group KAMIREKA. 




 ni banyak lagi lah gambar depa, tengok lah,, malas dah nk citer.. hehehe.bye







21 November 2012

Convocation POLITEKNIK Merlimau, Melaka.

Segulung Ijazah atau Diploma adalah salah satu kejayaan yang sering kita impi-impikan,, ia bukan lagi satu kejayaan yang mustahil untuk kita kecapi,,,

Sekarang mudah untuk kita miliki Ijazah or Diploma, petik jari ja dah boleh dapat, Cuma yang bezakan kita sama ada ia dibeli atau betoi-betoi kita usaha untuk kecapinya.

Bukan susah untuk kita dapatkannya, tetapi bukan mudah untuk kita usaha mencapainya..  SO?

Pada 11 November 2012, adik fani telah Berjaya memcapai aya yang dia impikan segulung  diploma dalam bidang senibina untuk dihadiahkan untuk abah n mak,, shabas Noor Faiz Zakuan Md Nor,
Pada 10 November 2012, 9.24pm fany n sekeluarga gerak ke Melaka bagi meraikan kejayaan adik Tam ku,, hehehe Y’ panggil dia tam, sebab dia hitam lah,, tapi dia memang sukakan nama tu,, so swet..

Ok sambung balik citer, hampir 8 jam di lebuh raya, macam-macam riaksi pengguna dapat lihat, ada yang terburu-buru, ada yang berlumba antara satu sama lain, ada yang memang makan angin bukan bawa 60km/j tapi bawak 40km/j, macam-macam karenah,,, yang fany tak suka sekali bila lihat excden.. sepanjang perjalanan tu 4 excden dapat fani lihat, tapi satu ja yang melimatkan kenderaan fani, tetapi alhamdulilah cepat elak n tak jadi apa-apa, Cuma lori tu ja melintang jalan,,

Akhirnya jam 4.59 am kami tiba di Tol Jasin,, memandangkan fani  letih drive, kami rehatlah di hentian susur keluar Tol Jasin,, nenyak nya boleh tido, sedar tak sedar mak gerak  solat subuh,, solatlah dgn mata yang tertutup.. hehehee mengantok sangat,,,

Lepas solat, mandi, bersiap-siap, fani  sekeluarga dan  4 lagi keluarga pelajar yang lain begerak ke POLITEKNIK Merlimau Melaka,, tetapi sebelum tu kami singgah dulu di Restoren Bertentangan dengan Poli untuk sarapan Pagi,,, yam yam yam makan,,, perot pon dah berkeroncong ni,,,

amboi adik aku kalau boleh makan tak tengok orang dah.

Lepas makan adik bawak kami pergi rehat dekat rumah aweks dia, ye lah adik punya convo sesi petang,, sementara nk tunggu convo dia balik kami pi sambung rehat dekat rumah aweks adik dulu,,, Rezeki  kau lah mata dapat lena,,,

Tepat jam 1.45 pm kami geraklah ke Poli untuk convo adik..

wahh bergayanya mereka berjalan dengan Jubbah Convo tu

ni lah adik aku,,

aiii perasan pulak dia,,,, ingat dah tak perasan camera kakak dia ni.

fani tak masuk so ambik gambar dari luar ja lah,

ni lah mak kami, terharu lah tu,

aiiii menyempatnya depa berdua ni..

Selesai sudah convo adikku ni,,, jom balik,,, tapi sebelum tu kami p makan dulu,, lepas makan terus bertolak balik Kedah,,, masa OTW balik hujan lebat sangat,, fani kena berhenti dekat R&R dulu,,, tunggu hujan reda,, maklumlah fani rabun malam, so tido lah dlu,,, sedar-sedar ja dah pukul 11pm,,, kami pon sambung perjalanan,,, tiba-tiba,,,,, tarrrraaaaaaa hehehe fani tersesat, termasuk KL,, alahai JEM lah mcm ni,,, guna PAPAGO alik-alik PAPAGO tipu PAPAKU,, hehehe, apa pon kami sekeluarga dapat sampai rumah dengan selamat,,, Alhamdulilah,,,,

Sekian.

Barah Payu Dara

Apa Itu Kanser Payudara?

Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.

Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita. Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita. Di sepanjang hidupnya seseorang wanita mempunyai risiko mengidap kanser payudara sebanyak 1 dalam 8org dan kemungkinan meninggal dunia akibatnya 1 dalam 28org.

Takutnya dengar…. Uuuuuuuuuu,

nak tau macam mana kita terkena kanser atau tak?.. tengok bawah.

Tanda dan Gejala Kanser Payudara

Pembentukan gumpulan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda atau gejala lain timbul. Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal. Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”.

Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura. Kelemahan adalah tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.

Pendek kata, ada tanda-tanda

*Ketulan pada payu dara dan makin jelas ketika haid
*Pendarahan atau lelehan dari puting payu dara
*Perubahan bentuk payu dara
*Kulit payu dara atau puting yang tertarik ke dalam

Peringkat Kanser Payudara

Untuk mendiagnosis kanser payudara, pemerhatian dibuat melalui mamografi atau MRI payudara. Peringkat kanser payudara ditentukan mengikut sifat sel atau tahap pembiakan (proliferasi).

Peringkat 0 atau tumor kanser di tempat asalnya (karsinoma in situ) dikira sebagai risiko kanser payudara tanpa kehadiran penyakit itu sendiri. Karsinoma lobular in situ atau LCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam kelenjar payudara. Karsinoma duktal in situ atau DCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam duktus payudara.

Peringkat I merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak. 

Peringkat II juga merujuk kepada kanser payudara pada peringkat di mana ukuran tumor adalah antara 2 hingga 5 sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2 sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak.

Peringkat III ialah di mana ukuran melinta
ng tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atau tulang dada.

Peringkat IV merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada.
So mencegah lebih baik dari merawat.. mari kita tengok cara rawatan pulak..

Kaedah Rawatan

Rawatan bergantung kepada ciri-ciri atau kelas kanser payudara. Terdapat beberapa jenis rawatan seperti kemoterapi, pembedahan dan homoeopathy (dan lain-lain rawatan alternatif). Prognosis (ramalan) kanser payudara pada peringkat awal selalunya adalah baik, tetapi di peringkat akhir, seperti juga dengan kanser lain adalah tidak baik.

Mari menjaga Kesihatan Kita….