30 September 2012

Petua Mendapatkan Pasangan - Dr Fadzilah Kamsah

  1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.
  2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.
  3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.
  4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.
  5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk memcucu hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.
  6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.
  7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.
  8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.
  9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.
  10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.
  11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.
  12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.
  13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).
  14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.
  15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.
  16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.
  17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.
  18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.
  19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.
  20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.
  21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.
  22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.
  23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.
  24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.
  25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.
  26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.
  27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.
  28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.
  29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.
  30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.
  31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.
  32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.
  33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.
  34. tawar hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.
  35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.
  36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.
  37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.
  38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.
  39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.
  40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.
  41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.
  42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.
  43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.
  44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.
  45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.
  46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.
  47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.
  48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.
  49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.
  50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.
  51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.
  52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.
  53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.
  54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.
  55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.
  56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.
  57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.
  58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.
  59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.
  60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

25 September 2012

Kunci Kejayaan Di Dunia Dan Akhirat

Kejayaan adalah satu faktor yang kita paling impikan, sapa taknak berjaya kan. Tetapi kita perlu ingat, kejayaan ni bukan sahaja diperlukan di dunia, akhirat pon perlu jugak. Jadi biar kita seimbangkan di dunia dan akhirat.

Di bawah ini adalah senarai 10 kunci kejayaan dunia dan akhirat dari Dr Fadzilah Kamsah, Jom kita jadikan panduan :

1. Kunci ilmu adalah bertanya dan mendengar.
2. Kunci kemenangan adalah sabar.
3. Kunci tambahnya nikmat ialah perasaan syukur.
4. Kunci keselamatan dunia dan akhirat adalah taqwa.
5. Kunci untuk termakbulnya permintaan adalah doa.
6. Kunci maksiat adalah kesombongan.
7. Kunci solat adalah taharah.
8. Kunci ibadah haji adalah ihram.
9. Kunci kebaikan adalah berpegang kepada yang benar.
10. Kunci syurga adalah tauhid.

22 September 2012

Mengapa kita lambat bertemu jodoh? - Dr Fadzilah kamsah

Mengapa kita lambat bertemu jodoh? Menurut satu artikel yang saya baca, ada 6 faktor mengapa kita masih tidak bertemu jodoh. Berikut ini saya kongsikan artikel tersebut. Semoga ada manfaat.
Usaha sudah dibuat tapi mengapa masih ada yang tidak bertemu jodoh? Menurut Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, lambat bertemu jodoh ini mungkin disebabkan:

1. Usaha Belum Sempurna
“Usaha sudah dibuat tapi usaha yang sesuai dengan matlamat yang hendak dicapai itu tidak dilakukan. Usahanya masih belum betul, masih belum sempurna. Kurang ‘munasib’.
Saya bertanya kepada seorang ulama, ‘Kenapa ustaz, orang ini sudah mandi bunga sampai 99 kali tapi masih tidak bertemu jodoh?
Di mana silapnya?’ Dia jawab begini, ‘Mungkin dalam perancangan Allah, usahanya ialah mandi air bunga 101 kali, tapi dia berhenti pada tahap 99 kali.’ Mesejnya ialah, mungkin kita patah semangat di tengah jalan. Jawapannya ialah, cuba dan cuba lagi.

2. Belum Benar-benar Bersedia
“Pasangan sudah ada tetapi orang yang hendak mencari jodoh itu belum benar-benar bersedia. Orang yang bersedia adalah orang yang benar-benar merasakan dirinya macam nak jadi suami, macam jadi jadi isteri.
Satu contoh mudah, orang yang tak ada anak, selepas mengambil anak angkat, dengan izin Allah, mudah mengandung. Sebab bila dia ambil anak angkat, si suami telah menjadi bapa dan si isteri telah menjadi ibu. Jadi telah bersedia untuk dikurniakan anak.
Begitu juga orang yang hendak berkahwin. Adakah telah benar-benar bersedia untuk menjadi suami atau isteri? Adakah telah bersedia di segi hati, jiwa, fizikal, mental, intelek. Contohnya di segi fizikal, sentiasa menjaga ketrampilan tak kira bila dan di mana.

3. Tiada Daya Penarik
“Diri kita macam magnet yang boleh menarik bakal pasangan kita atau sesiapa pun untuk sayang pada kita. Daya tarikan ini berpusat di hati.
Caranya ialah dengan mengisi hati kita dengan sifat-sifat yang sempurna dan positif. Kalau kita benci pada orang, takut-takut orang yang patut sayang pada kita masih tertahan untuk meminang. Jadi cuba maafkan semua orang. Mudah-mudahan dengan sebab memaafkan semua orang, orang yang bakal jadi tunang akan datang meminang.
“Kita perlu perbanyakkan istighfar, solat taubat, solat hajat, istikharah, witir dan sebagainya untuk cuci hati kita. Maka hati kita akan jadi magnet untuk menarik orang yang sesuai dengan kita untuk mudah datang, sama ada bakal pasangan atau sesiapa saja.

4. Doa Tidak Makbul
“Kita berdoa untuk mendapatkan jodoh. Allah telah berfirman: “Mintalah kepada-Ku nescaya Aku perkenankan…” Persoalannya, kenapa masih tidak bertemu jodoh? Salah satu punca doa tidak makbul ialah hati masih kotor, rezeki masih belum berkat, zakat masih belum sempurna dan sebagainya. Hati yang masih kotor bermakna masih benci atau sakit hati pada orang.

5. Restu Ibu Bapa Belum Total
“Jodoh tak sampai juga mungkin disebabkan restu emak bapak tidak total. Emak bapak masih rasa tak berapa sedap untuk lepaskan anak. Tanya pada emak, ‘Mak benar-benar redha tak saya berumahtangga?’ Ada emak yang anak sulungnya tak mahu dilepaskan, anak bongsu apatah lagi. Itu yang kadang-kadang susah hendak dapat jodoh. Emak mahu anaknya kahwin tapi dalam hati masih tidak benar-benar redha untuk lepaskan. Ini satu masalah yang besar.
Banyak kes yang saya jumpa, bila emaknya benar-benar redha, terus dapat jodoh yang baik.

6. Faktor Metafizikal
“Kadang-kadang tak bertemu jodoh juga disebabkan ada faktor-faktor metafizikal yang susah hendak dijelaskan.
Contohnya terkena sihir atau gangguan ilmu hitam yang kadang-kadang susah hendak dijelaskan secara saintifik. Tapi ini wujud dan berlaku. Sebab sihir sudah ada sejak zaman jahiliah dulu sampai sekarang.
Jika ini berlaku, carilah jalan untuk benteng diri kita atau pulihkan diri kita dengan cara-cara yang munasabah untuk mengatasi masalah belum bertemu jodoh.”

20 September 2012

Kenali Personaliti Diri Kita...

ini Cuma anggaran untuk kita membantu diri kita menjadi lebih baik, jangan 100% percaya pulak, ini Cuma kajian diatas beberapa fakta yang boleh diterima pakai sahaja. Setelah pengiraan dibuat, didapati 9 kategori boleh dibahagikan mengikut tarikh kelahiran. 

Jadi tengok lah dibawah ni, tarikh kamu lahir dan baca kategori kamu.. selamat membaca.. hehehe!

*jika kamu dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.1

*jika kamu dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.2

*jika kamu dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.3

*jika kamu dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.4

*jika kamu dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.5

*jika kamu dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.6

*jika kamu dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.7

*jika kamu dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.8

*jika kamu dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb tak kisah lah dalam mana-mana bulan pon, kamu adalah no.9

kategorinya
*no.1
kamu sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. kamu ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Kamu juga seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Kamu akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang, bukan andar2 ya.. Kamu ni tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan kamu. Malah kamu juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan kamu, bahaya ni!. Kamu seorang yang kuat belanja, lebih tepat dengan boros. Pada masa hadapan kamu adalah professional dalam kerjaya yang kamu pilih. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian kamu. Yang best nya kamu mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal bagi kamu adalah no.4, 6, 8..

no.2
Tak kira apa pun, kamu ni akan disukai oleh semua orang, kerana kamu berperanankan Bulan dan semua orang sukakan bulan. Em...bagus! kamu suka bermimpi siang, so coba elakan. kamu kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi kamu perlu membuat perubahan terhadap diri kamu. kamu adalah seorang yang sukar diramal kerana kamu ni seka berubah-ubah berdasarkan masa dan keadaan. Kamu juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi kamu mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap kamu seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan kamu. Kamu juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal kamu adalah no.2, 5, 9.

no.3
kamu adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. kamu mempunyai masalah keluarga dan kamu dapat mengharungi dengan kesabaran kamu. Kamu sangat pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja kamu pergi kamu akan dapat apa yang kamu inginkan. Daripada hari lahir kamu, kamu perlu berkerja keras untuk berjaya. kamu juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada kamu, baniknya. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya kamu suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Kamu suka akan kebebasan, pencipta di mana kamu akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini. Pasangan ideal untuk kamu adalah no.6, 9.

no.4
Kamu adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin kamu akan menjauhkan orang lain daripada kamu kerana sikap dan kata-kata kamu sndiri. Kamu seorang yang bertimbang rasa dan berbakat dalam penyelidikan dan seni. ksmu akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang, jaga-jaga jangan smpai kena tipu.. Kamu kena berhati-hati dengan orang sekeliling kamu kerana kamu mudah dipengaruhi. Kawan-kawan kamu akan menghabiskan masa dan wang ringgit kamu dan dalam masa yang sama merekan akan menjauhkan diri dari kamu, so jaga-jaga.. Walau bagaimanapun kamu tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal kamu adalah no.1, 8.

no.5
kamu sangat popular dalam komuniti. kamu boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. kamu lebih cenderong dalam bidang perniagaan. Namun kamu terlalu terburu-buru. kamu adalah seorang yang humor di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga kamu juga akan minta bantuan kamu apabila mereka memerlukan bantuan. kamu bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan, bahaya ni.. Kamu suka perubahan dan kebebasan dan kamu juga mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata, wahhh magic show ni.. kamu mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal bagi kamu adalah no.1 , 2, 9.

no.6
Kamu dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Kamu tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup kamu saja. Kamu sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan, Bakal Ahli Perniagaan ni. Kamu seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada kamu, Jangan terlalu riak ya.. Kamu mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan kamu. Pada pandangan mereka, kamu adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam. Pendekan cerita kamu adalah seorang yang periang. Pasangan ideal bagi kamu adalah no.1, 3, 9.

no.7
kamu mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. kamu adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian, bakal-bakal cekgu ni. kamu mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, kamu banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. kamu meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. kamu telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi kamu seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal adalah no.2.

no.8
Kamu mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami kamu. Kepakaran kamu hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. kamu juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan kamu lebih kuat dan tabah. kamu memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa kamu telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Kamu seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa kamu ke puncak kejayaan. Kamu juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal kamu adalah no.1, 4.

no.9
Kamu adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Kamu mempunyai penilaian yang sangat tajam. Kamu juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Kamu adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang kamu buat. Pada usia yang muda kamu selalu bertentangan dengan ibu bapa kamu. Tapi apabila usia kamu telah semakin meningkat kamu adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka, bagusnya,, anak sapa lah ni. Kamu sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin pada kamu. Kamu merupakan model teladan kepada orang lain. Pasangan ideal kamu adalah no. 3, 5, 6.

Saya hanya mampu membantu, kamu sendiri yang dapat mengubah diri kamu sendiri.

18 September 2012

Mutiara Kata Untuk Diri..

  1. Semiskin-miskin orang ialah orang yang kekurangan adab dan budi pekerti – Hukama
  2. Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan. – Peribahasa Arab
  3. Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.
  4. Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. – Richard Brinsley Sheridan
  5. Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya, bukan dari jawapan-jawapannya. – Voltaire
  6. Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan.
  7. Lebih baik tidur dengan perut yang lapar daripada bangun tidur dengan banyak hutang.
  8. Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab.
  9. Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang. – Samuel Johnson
  10. Seseorang yang jujur diterima ucapannya oleh musuh.
  11. Pengecut mati banyak kali sebelum kematiannya. Yang berani mati hanya sekali.
  12. Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji…
  13. Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.
  14. Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.
  15. Jika keadilan ditegakkan, keberanian tidak diperlukan lagi.
  16. Barangsiapa menyebarluaskan berita-berita kekejian yang didengarnya, maka dia seperti pelakunya.
  17. Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.
  18. Orang yang sibuk selalunya nampak bising, orang bekerja diam diam sahaja.
  19. Apabila engkau telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah – Ali imran : 159
  20. Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.